Odnośniki
|
[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] 1. PierwszeÅ„stwo czegoÅ› oznacza, że wszystko z niego wynika. Otóż pycha nie towarzyszy wszystkim grzechom i nie jest poczÄ…tkiem wszystkich. Mówi bowiem Augustyn1), że jest wiele wykroczeÅ„ nie spowodowanych pychÄ… . 2. Mówi Pismo Å›w.2), że poczÄ…tkiem pychy czÅ‚owieka jest odstÄ™pstwo od Boga , wobec tego odstÄ™pstwo od Boga wyprzedza pychÄ™. 3. NastÄ™pstwo grzechów wydaje siÄ™ wynikać z nastÄ™pstwa cnót. A ponieważ nie pokora, lecz wiara jest pierwsza spoÅ›ród cnót, wobec tego pycha nie ma pierwszeÅ„stwa wÅ›ród grzechów. 4. Pisze ApostoÅ‚3): ludzie zli i zwodziciele brnąć bÄ™dÄ… w zÅ‚o . Z tego zaÅ› wynikaÅ‚oby, że poczÄ…tkiem zÅ‚a w czÅ‚owieku nie jest jakiÅ› grzech najwiÄ™kszy. A ponieważ pycha jest najwiÄ™kszym z grzechów, wobec tego nie jest pierwszym z grzechów. 5. To co jest pozorne i udawane jest czymÅ› pózniejszym niż to co rzeczywiste. Lecz Filozof mówi4), że pyszaÅ‚ek udaje mÄ™stwo i Å›miaÅ‚ość . Wobec tego wystÄ™pek zuchwalstwa wyprzedza wystÄ™pek pychy. Jednakże Pismo Å›w.5) zajmuje stanowisko przeciwne w sÅ‚owach: pycha jest poczÄ…tkiem każdego grzechu . Odpowiedz: We wszystkim pierwsze jest to, co istotne. Otóż powiedziano w artykule poprzednim, że odwrócenie od Boga, bÄ™dÄ…ce formalnym dopeÅ‚nieniem grzechu, w pysze zachodzi istotnie, a w Innych grzechach pochodnie (wtórnie). StÄ…d pochodzi, że, jak powiedziano wyżej przy omawianiu przyczyn grzechów6), pycha ze swej treÅ›ci jest pierwszym grzechem i poczÄ…tkiem wszystkich grzechów, a to ze strony odwrócenia siÄ™ od Boga, które w grzechu jest rzeczÄ… głównÄ…. Ad 1. Twierdzenie, że pycha jest poczÄ…tkiem każdego grzechu, nie oznacza, że każdy poszczególny grzech rodzi siÄ™ z pychy, lecz oznacza, że każdy rodzaj grzechu ze swej natury może być spowodowany pychÄ…. Ad 2. OdstÄ™pstwo od Boga jest poczÄ…tkiem pychy ludzkiej, nie w znaczeniu grzechu odrÄ™bnego od pychy, lecz jako pierwszy jej skÅ‚adnik. Albowiem, jak powiedziano w artykule piÄ…tym, pycha dotyczy głównie ulegÅ‚oÅ›ci Bogu, którÄ… odrzuca; zaÅ› w wyniku tego odrzuca ulegÅ‚ość ludziom dla Boga. Ad 3. NastÄ™pstwo cnót i wystÄ™pków wcale nie musi być to samo. WystÄ™pek bowiem psuje cnotÄ™, a co rodzi siÄ™ pierwsze, ulega zniszczeniu ostatnie. Dlatego o ile wiara jest pierwsza z cnót, o tyle niewiara jest ostatnia w serii grzechów, bo w pewnych wypadkach czÅ‚owiek dochodzi do niewiary w nastÄ™pstwie innych grzechów. StÄ…d w objaÅ›nieniu do słów Psalmisty7): Zburzcie, oburzcie aż do gruntu w niej powiedziane jest, że dodajÄ…c grzech do grzechu, czÅ‚owiek wpadnie w niewiarÄ™ . ZaÅ› ApostoÅ‚ mówi8): niektórzy zatracajÄ…c czyste sumienie ulegli też rozbiciu w wierze . Ad 4. PychÄ™ uważa siÄ™ za najcięższy grzech stÄ…d, że to, co stanowi o ciężkoÅ›ci grzechu jest w jej istocie. Dlatego też pycha powoduje wzrost ciężkoÅ›ci w innych grzechach. MogÄ… oczywiÅ›cie jakieÅ› lekkie grzechy poprzedzać pychÄ™; sÄ… one popeÅ‚niane z niewiadomoÅ›ci lub uÅ‚omnoÅ›ci. Jednakie wÅ›ród grzechów cięższych pierwsze miejsce 147 zajmuje pycha, jako przyczyna wzrostu ciężkoÅ›ci innych grzechów. A ponieważ to, co jest pierwsze jako przyczyna grzechów, jest ostatnie w odstÄ™powaniu od nich, dlatego w objaÅ›nieniu do słów Psalmu9): bÄ™dÄ™ oczyszczeÅ„ od grzechu najwiÄ™kszego jest powiedziane: ,,mianowicie od grzechu pychy, która jest ostatnia u tych, co wracajÄ… do Boga, a pierwsza u odchodzÄ…cych od Boga . Ad 5. Filozof Å‚Ä…czy pychÄ™ z udawanym mÄ™stwem, nie jakoby pycha tylko na tym polecaÅ‚a, lecz w znaczeniu, że czÅ‚owiek myÅ›li, iż pokazujÄ…c siÄ™ mężnym czy zuchwaÅ‚ym, prÄ™dzej zyska u ludzi uznanie swej wyższoÅ›ci. ArtykuÅ‚ 8. CZY PYCHA JEST GRZECHEM GAÓWNYM ? 1. Wydaje siÄ™ że tak, ponieważ Izydor1) i Kassian2) wymieniajÄ… pychÄ™ wÅ›ród grzechów głównych. 2. Pycha wydaje siÄ™ być tym samym co próżność, bo obie szukajÄ… wyższoÅ›ci. A ponieważ próżność jest zaliczona do grzechów głównych, wobec tego to samo należy zrobić z pychÄ…. 3. Mówi Augustyn3), że pycha rodzi zazdrość i zawsze wystÄ™puje w jej towarzystwie . A ponieważ zazdrość jest grzechem głównym4), wobec tego tym wiÄ™cej pycha. Wszakże Grzegorz5) nie wymienia pychy miÄ™dzy grzechami głównymi. Odpowiedz: Jak wyżej powiedziano6), na pychÄ™ można patrzeć dwojako: albo w niej samej, jako pewien grzech specjalny; albo z uwagi na jej powszechny wpÅ‚yw na wszystkie grzechy. Otóż grzechami głównymi nazywamy pewne grzechy specjalne, z których powstaje wiele rodzajów grzechów. Dlatego niektórzy uczeni, biorÄ…c pychÄ™ jako grzech specjalny, zaliczyli jÄ… do grzechów głównych. Natomiast Grzegorz wziÄ…Å‚ pod uwagÄ™ powszechny wpÅ‚yw wywierany przez pychÄ™ na wszystkie wystÄ™pki i nie zaliczyÅ‚ jej do innych grzechów głównych, lecz uznaÅ‚ jÄ… za matkÄ™ i królowÄ… wszystkich wystÄ™pków, mówiÄ…c 5): Królowa wystÄ™pków pycha, skoro zwyciężyÅ‚a i opanowaÅ‚a serce, zaraz oddaje je dla zniszczenia siedmiu głównym wystÄ™pkom jakby jakimÅ› swoim podwÅ‚adnym dowódcom, z których wyrasta mnóstwo innych wystÄ™pków . Ad l. Odpowiedz jest jasna. Ad 2. Pycha nie jest tym samym co próżność, lecz jej przyczynÄ…. Bo pycha jest wykolejonym dążeniem do wyższoÅ›ci, natomiast próżność dąży do okazania wyższoÅ›ci. Ad 3. Fakt, że zazdrość, bÄ™dÄ…ca grzechem głównym, rodzi siÄ™ z pychy, nie daje podstaw do wniosku, że pycha jest grzechem głównym, lecz tylko że jest czymÅ› bardziej naczelnym niż grzechy główne. 148 ZAGADNIENIE 163. O GRZECHU PIERWSZEGO CZAOWIEKA Zastanówmy siÄ™ teraz nad problemem grzechu pierwszego czÅ‚owieka, którym byÅ‚a pycha, badajÄ…c 1) Jego grzech. 2) KarÄ™ za ten grzech. 3) PokusÄ™, która doprowadziÅ‚a go do grzechu. Pierwsze zbadamy szukajÄ…c odpowiedzi na cztery pytania: l. Czy pycha byÅ‚a pierwszym grzechem pierwszego czÅ‚owieka? 2. Co pierwszy czÅ‚owiek zamierzaÅ‚ osiÄ…gnąć tym grzechem? 3. Czy jego grzech byÅ‚ cięższy niż wszystkie Inne grzechy? 4. Kto wiÄ™cej zgrzeszyÅ‚, mężczyzna czy kobieta? ArtykuÅ‚ 1. CZY PIERWSZY GRZECH PIERWSZEGO CZAOWIEKA BYA PYCH ? Wydaje siÄ™, że pycha nie byÅ‚a pierwszym grzechem pierwszego czÅ‚owieka, ponieważ: 1. Mówi ApostoÅ‚1), że ,,przez nieposÅ‚uszeÅ„stwo jednego czÅ‚owieka grzesznikami staÅ‚o siÄ™ wielu . A ponieważ pierwszy grzech pierwszego czÅ‚owieka jest tym, przez co wszyscy ludzie stall siÄ™ grzesznymi w grzechu pierworodnym, zatem nie pycha, lecz nieposÅ‚uszeÅ„stwo byÅ‚o pierwszym grzechem pierwszego czÅ‚owieka. 2. ObjaÅ›niajÄ…c sÅ‚owa Ewangelii2): rzeki mu szatan . Ambroży powiada3), że diabeÅ‚ kusiÅ‚ Chrystusa w tym samym porzÄ…dku, w jakim zwyciężyÅ‚ pierwszego czÅ‚owieka. A ponieważ Chrystus najpierw byÅ‚ kuszony do Å‚akomstwa, bo napisane jest4): jeÅ›li jesteÅ› Synem Bożym, rzecz, aby te kamienie chlebem siÄ™ staÅ‚y , zatem pierwszym grzechem pierwszego czÅ‚owieka byÅ‚o Å‚akomstwo, a nie pycha. 3. CzÅ‚owiek zgrzeszyÅ‚ za namowÄ… diabÅ‚a. Lecz czyniÄ…c to diabeÅ‚ obiecaÅ‚ czÅ‚owiekowi wiedzÄ™, co wynika z KsiÄ™gi Rodzaju5). Zatem powodem pierwszego nieporzÄ…dku dokonanego przez czÅ‚owieka byÅ‚o dążenie do wiedzy, a wiÄ™c cieka-wość, która wobec tego byÅ‚a pierwszym grzechem, a nie pycha. [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
|||
Sitedesign by AltusUmbrae. |