Odnośniki


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

mnie[& ] /30/. Zatem naucza, że jest tylko jedna właściwa indywidualność, którą nakazuje
naśladować, czyli On sam. Zdaje się, że Nietzsche po prostu zredukował fenomen Jezusa do
optimum, którym jest właśnie ta  rozpięta lina . Złotym środkiem w moralności pomiędzy
radykalną nauką Jezusa a reprezentowaną przez bigoterię degrengoladą, okazują się idee Zaratustry.
Pozostaje pytanie, czy niemiecki filozof zdawał sobie z tego wszystkiego sprawę? Chciałem
zwrócić uwagę na doniosłość tego pytania.
Nietzsche wierzył, że prawdziwy filozof jest twórcą, poszukiwaczem i tym, który przygotowuje
wielkie wyzwolenie. Wierzył w to, lecz pominął w tym wyznaniu Tego, którego podświadomie
(przez co enigmatycznie) naśladował, być może i w samym życiu  Jezusa. Ciekawostką odnośnie
tej kwestii okazuje się być przypuszczenie Tomasza Manna, że nic nie wskazuje na to, by Nietzsche
kiedykolwiek miał kontakt seksualny z kobietą czy mężczyzną. Prawdopodobnie z Jezusem było
podobnie. Być może obydwaj po prostu postradali zmysły z braku kobiecych wdzięków u swego
boku. Zaskakujące jest, co pisze na ten temat Nietzsche. Mianowicie receptą na wywołanie opętania
jest:  Nieustanny post, trwałe powstrzymywanie się od przyjemności seksualnych, wycofanie się na
pustkowie lub ucieczka w góry (& ). Myślenie tylko o tym, co wywołuje ekstazę lub rozprzężenie
umysłu /31/ .
Dla Nietzschego prawdziwa filozofia była miłością mądrości, sposobem życia i pewnym typem
wrażliwości. Lecz Nietzsche nie był tylko filozofem, tak jak Jezus nie był tylko człowiekiem.
Nietsche był prorokiem noszącym maskę Nadczłowieka, natomiast Jezus był świadomym swej roli
 narzędziem wykonującym wolę proroków. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to dwa sprzeczne
żywioły myśli. Jednakże pozory mylą, a fakt, iż właśnie sprzeczności targały ich duszami niczym
najdziksze pasje miłości, przemawia raczej za tym, że mieli ze sobą coś wspólnego. Sęk w tym, że
pewnych idei nie sposób wyrazić, nie używając sprzeczności, a Jezus i Nietzsche byli w posiadaniu
takich idei.
Karl Jaspers stwierdził, że prawdziwe jest tylko to, co dzięki Nietzschemu wychodzi z nas samych.
Zaś sam Nietzsche mawiał, że pragnie być  światłem jedynie dla tych, którzy jeszcze nie nadeszli,
ponieważ on sam urodził się pośmiertnie. Z kolei Jezus zgodnie ze słowami Alberta Schweitzera
wciąż może  [& ]przejść obok nas, obcy i zagadkowy dla naszych czasów /32/ . I abstrahując od
Jego historycznego otoczenia, pozostała  [& ]część portretu Jezusa jest indywidualnym
wyobrażeniem każdego z nas /33/ . Dlatego też moje przemyślenia wydają mi się całkowicie
uzasadnione i sądzę, że udało mi się je wyrazić w dość przekonujący sposób.
PRZYPISY:
*Arkadiusz SOKOL jest studentem piątego riku filozofii Uniwersytetu Zląskiiego w Katowicach.
Jego esej ukazał się pierwotnie w: Zeszyty Filologiczne - Rocznik naukowy studentów Wydziału
Filologicznego UZ Pod redakcją: Magdaleny Jaworskiej i Wojciecha Rusinka Zrzeszenie
Animatorów Kultury WZIERNIK, Katowice 2005
1/Cyt. za: K. Jaspers, Nietzsche a chrześcijaństwo, www.filozof.pl, s. 1.
2/Cyt. za: Tamże, s. 1.
3/Zob. Ewangelia wg św. Jana, Gideon, 15, 18-21.
4/Zob. Ewangelia wg św. Mateusza 5, 17-19.
5/Zob. Ewangelia wg św. Jana 1, 35-51.
6/Zob. Ewangelia wg św. Marka 1, 22  27.
8/Zob. Tamże, 9, 2  8.
9/Ewangelia wg św. Mateusza 5, 44.
10/Ewangelia wg św. Aukasza 14, 26.
11/Cyt. za: R. Hayman, Nietzsche  Nietzsche s voices, tł. J. Hołówka, Warszawa 1998, s. 10.
12/Zob. Ewangelia wg św. Mateusza 5
13/Cyt. za: R. Hayman, dz, cyt., s. 23.
14/F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, tł. W. Berent, Poznań 1995, s. 11.
15/Zob. Ewangelia wg św. Mateusza 16, 13-20.
16/Zob. Tamże, 15, 21-28.
17/Tamże, 17, 17.
18/Zob. Tamże, 5, 39.
19/Zob. Ewangelia wg św. Jana 8, 1-11.
20/Zob. Ewangelia wg św. Mateusza 2, 41  49.
21/Tamże, 10, 34.
22/Cyt. za: E. Paczoska, Młoda Polska, Warszawa 2000, s. 153.
23/Zob. Ewangelia wg św. Mateusza 8, 19-21.
24/Zob. Ewangelia wg św. Marka 3, 35.
25/Ewangelia wg św. Mateusza 10, 35.
26/Tamże, 10, 37.
27/Cyt. za: R. Hayman, dz. cyt.. s. 42.
28/Zob. Ewangelia wg św. Mateusza 5, 3-4.
29/Zob. Ewangelia wg św. Aukasza 13, 30.
30/Zob. Tamże, 14, 33.
31/Ewangelia wg św. Mateusza 12, 30.
32/Cyt. za: R. Hayman, dz. cyt., s. 62.
33/Cyt. za: B. Thiering, Jesus The Man, tł. J. Markiewicz, Warszawa 1995, s. 88.
34/Tamże, s. 88. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • brzydula.pev.pl

  • Sitedesign by AltusUmbrae.