Odnośniki
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] podobne fonetycznie , tecz różne znaczeniowo (np. pryszcze i prysznice), mylą nazwy oznaczające różne kierunki (np. nad-pod), 48 przedrostki w wyrazach (np. zmodliłam się - pomodliłam, prrekąpałam się - wykąpałam ); 7) trudności z pamięcią słuchową uniemożliwiają im szybkie uczenie się. Dzieci te niewiele uczą się ze słuchu na lekcji. 8) Mają trudności z zapamiętaniem tabticzki mnożenia, dat, chronologii, dlatego też ich szkolne niepowodzenia rozszerzają się w wyżsrych klasach na inne przedmioty, jak: a) matematykę, b) historię, c) biologię, d) podczas lekcji muzyki dzieci te mogą mieć trudności z odtwarzaniem rytmu, dlatego też nie (ubią tańczyć, e) mają bardzo duże trudności z nauką języków obcych, zarówno z zapamiętaniem słówek, struktur gramaty- cznych, jak i poprawną pisownią. Zaburzenia percepcji i pamięci słuchowej szczególnie niekorzyst- nie odbijają się na postępach w nauce szkolnej. Wymagają od ucznia wiele dodatkowej pracy w domu, przynosząc niewspótmiernie małe efekty w stosunku do włożonego wysiłku. 17. Jakie są charakterystyczne objawy zaburzeń funkcji rucho- wych? W wieku przedszkolnym dzieci te spostrzegane są jako maEo sprawne ruchowo: 1) Poruszają się niezgrabnie, potykają i przewra- cają, słabo biegają, dlugo nie umieją nauczyć się jezdzić na rowerze. 2) Mają trudności w zabawach ruchowych wymagających sprawności manualnych np. rzucanie i chwytanie piłki. 3) Mają trudności z samodzielnym wykonaniem różnych czynności samoobsługowych - zapinaniem guzików, zawiązywaniem sznurowadła. 4) Nie lubią ryso- wać, rysują brrydko. 5) Nie interesują się klockami 'Lego' ani innymi zabawami manipulacyjnymi, konstrukcyjnymi. W wieku szkolnym objawy te się utrrymują: 1) Dzieci nie są atrakcyjnymi partnerami zabaw ruchowych, mają wiele trudności i ptynących stąd przykrości podczas zajęć wychowania fizycznego, nie uprawiają sportów. 2) Nie interesują się majsterkowaniem. 3) Ich ubiór pozostawia dużo do życzenia, np. mają zle zapięte kurtki, rozwiązane sznurowadła. Dlatego też najczęściej rodzice kupują im bluzy wciąga- ne przez gtowę i buty "na rzepy' nie wymagające zapinania i sznurowa- nia. Trudności dziecka w wieku szkolnym objawiają się przede wszy- stkim trudnościami w rysowaniu i pisaniu: 1 ) Rysują niechętnie i brzydko. 2) Piszą powoli, nie nadążają za klasą, dlatego w domu muszą przepisywać teksty, których nie zdążyły napisać na lekcji. 3) Często mają utrwalone nieprawidtowe nawyki ruchowe, np. zle trrymają pióro, co powoduje zamazywanie i zasłanianie napisanego tekstu, a także szybkie męczenie ręki. 4) Nie potrafią kontrolować napięcia mięśniowego rąk, dlatego zbyt mocno lub zbyt słabo naciska- ją na pióro czy długopis podczas pisania, powodując dziurawienie kartki, a także zniekształcenie końcówki pisaka podczas rysowania. 5) Pismo mają brzydkie: nie mieszczą się w liniaturze zeszytu, 49 nieksztal2- ne litery, różnie pochylone, mało czytelne. 6) Zeszyty mają "nieestety- czne', z "oślimi uszami'. Dzieci z dysgrafią otrzymują za prace pisemne obniżone oceny z powodu brzydkiego pisma, a niekiedy nawet ich prace są dyskwalifiko- wane za to, że są nieczytelne. Dotyczy to również prac egzaminacyjnych tub konkursowych poza- szkolnych. 18. Jakie są charakterystyczne objawy zaburzeń lateralizacji? Do zaburzeń lateralizacji zalicza się nieustaloną lateralizację, a Lateralizacja - dominacja czynnościówa narządów ruchu (ręki, nogi) i zmysłu (oka, ucha) po jednej stronie ciala. Najczęściej dominuje prawa ręka (praworęczność), prawe oko (prawooczność) i prawa noga (prawonożność), czyli fateralizacja prawostronna. W wypadku braku dominacji wymienionych narządów mówimy o lateralizacji nieustalonej lub slabej. 72 73 zatem w wieku przedszkolnym dzieci te wykazują oburęczność z niewielką przewagą jednej z rąk lub niekiedy są obuoczne. Często z [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
|||
Sitedesign by AltusUmbrae. |