Odnośniki
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Zwięty Paweł, idąc śladami ludów pogańskich, kontynuował ich nienawiść do %7łydów. Wyklinał ich "aż do końca świata". W swojej antyjudaistycznej postawie trwał przez całe życie. Mimo iż sam był %7łydem, w podróżach misyjnych aż trzykrotnie wyparł się judaizmu. Pisał o tym w liście do Galarów mówiąc, że "powrót do judaizmu byłby gorszy niż powrót do pogaństwa". Karlheinz Deschner w drugim tomie krytycznej historii Kościoła pt. "I znowu zapiał kur" daje syntetyczny opis wzajemnych relacji między chrześcijaństwem a judaizmem. Prześledzmy tok myślenia Deschnera. O świętym Pawle pisze on, iż ten wyrażał się o %7łydach nader pogardliwie. Nazywał ich złodziejami, cudzołożnikami i grabieżcami świątyń. Samą religię i dorobek duchowy %7łydów określił jako "nieczyste". Paweł dość często odwoływał się w swojej nienawiści do %7łydów do Starego Testamentu, przy tym często sprzecznie ze stosowanymi cytatami. Właśnie u Pawła znajdujemy najważniejszy i najbardziej "skuteczny" w dziejach argument antyjudaistów: odpowiedzialność za śmierć Jezusa i prześladowanie Proroków. To ostatnie oskarżenie wywodzi się zresztą od samego Jezusa, który %7łydów nazwał "zabójcami Proroków". %7łydzi w "Dziejach Apostolskich" to zdrajcy i mordercy. "Którego z Proroków nie prześladowali wasi ojcowie", "kamienowano ich, przerzynano piłą, przebijano mieczem", pyta autor oskarżając jednocześnie w obszernym liście do Hebrajczyków. Historiografia chrześcijańska dość łatwo przejęła ten zarzut, nazywając %7łydów przez setki lat mordercami proroków, gdy tymczasem Stary Testament, przepełniony opisami żywota licznych Proroków, zaledwie w dwu przypadkach wspomina o morderstwach tych świętych ludzi. Spośród najstarszych pism Kościoła, Ewangelia św. Jana uważana jest za najbardziej antyżydowską. Uważa się nawet czasem, że nigdy "ogół %7łydów nie był oceniony tak negatywnie jak tutaj". Od ewangelii Jana należy rozróżnić podział na dobry Kościół, po którego stronie znajdują się dzieci Boga, i złą Synagogę - miejsce dzieci szatana. %7łydzi, według świętego Jana, to "Synagoga szatana". Oni są ucieleśnieniem zła, wy stępuj ąjako wrogowie Jezusa czyhający na Jego życie. Skrupulatni badacze Ewangelii znaj duj ą w niej ponad pięćdziesiąt opisów wrogości do %7łydów. Jan odmawia nawet %7łydom prawa wywodzenia swego plemienia od Abrahama, stwierdzając, że "wywodzą się oni raczej od diabła". Zwięty Paweł, który choć, jak już przytoczyliśmy, nie pałał miłościądo %7łydów, gotów był niektórych z nich ocalić i przyjąć do Kościoła, mimo że bliski Janowi nie zyskał jego sympatii w "miłości do %7łydów". Naj gwałtowniejszym jednak atakiem na %7łydów jest tzw. "List Bamaby". Napisany został około roku 130 w Syrii. We wczesnym chrześcijaństwie był bardzo ceniony, a przez Klemensa Aleksandryjskiego i Orygenesa uważany był nawet za część Pisma Zwiętego. Dziś nie należy do Ksiąg Nowego Testamentu. Bamaba zaprzecza w ogóle, jakoby %7łydzi zawarli kiedykolwiek przymierze z Bogiem. Nie byli godni, aby przyjąć Jezusa, który przyszedł do nich na świat, aby "przepełniła się miara grzechów". Bamaba, wzorem Apostołów, obarcza %7łydów odpowiedzialnością za prześladowania Proroków, nie daje im prawa do posiadania Zwiętej Księgi, której nie rozumieją, nazywa ich podobnymi do świń, a z powodu żydowskiego zakazu jedzenia pieczeni z zająca nazywa ich miłośnikami fizycznego wykorzystywania chłopców. Zając według Bamaby ma tyle tylnych otworów, ile lat żyje. Zresztą w ogóle obwinia %7łydów niemal o wszystkie grzechy seksualne. Około roku 160 powstał utwór Justyna pt. "Dialog z %7łydem Trytonem", stanowiący kompilację cytatów ze Starego Testamentu. %7łydzi nazywani są w nim okropnymi ludzmi, ślepcami i słabeuszami, niesprawiedliwymi, pozbawionymi rozsądku, grzesznikami, ludzmi bez serca i bez rozumu, rozwiązłymi, miłośnikami wszelkiego zła. To oni sprzeniewierzali się prawu, wzgardzili Przymierzem z Bogiem, zabijali proroków, mordowali chrześcijan, podjudzali inne narody przeciwko wyznawcom Jezusa. Dla zmycia grzechów %7łydów nie starczyłoby całej wody w morzu. yli %7łydzi to już nie tylko faryzeusze i uczeni w piśmie, ale wszyscy przedstawiciele tego narodu. Pierwsi Ojcowie Kościoła, wzorem Apostołów i Ewangelistów, pozbawili %7łydów prawa do ich dziedzictwa. Zabronili im prawa wywodzenia się od Abrahama i Mojżesza. Jan Ewangelista pisze "Waszym oskarżycielem jest Mojżesz, w którym wy pokładacie nadzieję". W liście Klemensa, Abraham nazywany jest już "naszym" - chrześcijan - ojcem. Stary Testament przez Justyna w "Dialogu z %7łydem Trytonem" nazywany jest "naszym" pismem. Do oskarżenia %7łydów o najcięższe grzechy wykorzystywano nawet ich najbardziej krwawą, do czasu XX wieku, tragedię - wojnę żydowską i konfron-tację z Rzymianami. Kiedy w 70 roku zburzona została Jerozolima, a w jej murach zginęło półtora miliona %7łydów, uznano to za karę Bożą- zapowiedzianą zresztą przez Chrystusa. Zniszczono wówczas całą Palestynę i jej miasta, wprowadzono całkowity zakaz przybywania %7łydów do Jerozolimy, rozpoczynając tym samym dwa tysiące lat trwającą diasporę. Justyn pisze: "dobrze się stało, zasłużyliście sobie na to, wy niegodni synowie, cudzołożne plemię, dzieci nierządne." Krytyka "łagodnego" Justyna, bo takie nadano mu miano, była jednak niczym w porównaniu z nauczaniem Ojców Kościoła w III, IV i V wieku chrześcijaństwa. Tertulian, Pseudo-Cyprian, Augustyn, Jan Chry-zostom i bardzo wielu innych w niemal identycznie tytułowanych pismach "Przeciw %7łydom" wymieniają nowe i bardzo obszerne katalogi win. Tertulian nawet stwierdził, że Bóg %7łydów nie był tym samym Bogiem, którego mają chrześcijanie. "Szatan jest Ojcem %7łydów" pisze biskup Cyprian. Doktor kościoła Efrem uważał, że "%7łydzi w swojej żądzy krwi nie znajdują żadnego umiaru". Zalecał: "Uciekaj przed %7łydami, bo twoja śmierć i twa krew nic dla nich nie znaczą", i dalej: "są oni 99 razy gorsi niż nie-%7łydzi". Jan Chryzostom w końcu IV wieku "poświęcił" %7łydom osiem kazań. Według niego %7łydzi nie są lepsi niż świnie i barany. Synagogę nazywa: teatrem, burdelem, jaskinią morderców, siedliskiem dzikich zwierząt i siedzibą szatana. Także dusza każdego %7łyda jest siedzibą szatana. To on jako jeden z pierwszych napisał, że %7łydzi "własnymi rękami zabijająswoje dzieci". Pózniej nieco zweryfikował ten pogląd pisząc: "nawet jeśli nie zabijająjuż swoich dzieci, to przecież zamordowali Chrystusa, cojestjeszcze gorsze". Diogenet uważa %7łydów za głupich, zabobonnych, obłudnych, śmiesznych, wyśmiewa się z żydowskich postów, obrzezania i przepisów o szabacie. Bazyli wzywa: "Niechaj %7łyd będzie pohańbiony". Według Orygenesa "najohydniejsząniegodziwo-ścią" ze strony %7łydów było prześladowanie Jezusa, za co zresztą zostali ukarani zniszczeniem ziemi izraelskiej i zburzeniem Jerozolimy. Tertulian uważał, że prześladowania chrześcijan w pierwszych wiekach zawsze rozpoczynały się w synagogach. "%7łydzi nie sąwcale ludem Bożym, lecz pochodzą od dotkniętych trądem Egipcjan. Bóg nienawidzi ich, oni zaś nienawidzą Boga... %7łydzi w ogóle nie rozumiej ą Starego Testamentu, sfałszowali go i tylko chrześcijanie potrafiągo [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
|||
Sitedesign by AltusUmbrae. |