Odnośniki
|
[ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] przedstawiciel i kultur innych niż grecka. Wydaje mi siÄ™ zupeÅ‚nie oczywiste, że kilka spoÅ›ród opowieÅ›ci w KsiÄ™dze tysiÄ…ca i jednej nocy zawiera opisy wizji lustrzanych. Na przykÅ‚ad historia Ala ad-Dina i jego lampy mówi wÅ‚aÅ›nie o przyzywaniu duchów. Odmiennie niż w tej pracy, w historii Ala ad-Dina mamy do czynienia nie z duszami 38 zmarÅ‚ych, lecz z duchami innego rodzaju dżinnami. Te zÅ‚owieszcze stwory mogÅ‚y speÅ‚niać życzenia osób, którym udaÅ‚o sieje uwolnić, pocierajÄ…c lampÄ™, gdzie byty uwiÄ™zione. W KsiÄ™dze tysiÄ…ca i jednej nocy osobÄ…, która dokonaÅ‚a tego jako pierwsza, jest matka Ala ad-Dina, która polerowaÅ‚a lampÄ™ piaskiem, by jej przywrócić blask i móc j Ä… sprzedać. W trakcie tej czynnoÅ›ci z lampy wydostaÅ‚ siÄ™ gigantyczny dżinn, "o przerażajÄ…cym wyglÄ…dzie i wielkiej postaci". " Powiedz, czego chcesz ode mnie zagrzmiaÅ‚. Jestem twym sÅ‚ugÄ… i sÅ‚ugÄ… tego, w którego posiadaniu znajduje siÄ™ lampa". Matka Ala ad-Dina byÅ‚a tak przerażona, że bÅ‚agaÅ‚a swego syna: "ProszÄ™ ciÄ™, mój chÅ‚opcze na mleko, które z mej piersi ssaÅ‚eÅ› wyrzuć tÄ™ lampÄ™ i ten pierÅ›cieÅ„., bo one nas wpÄ™dzÄ… w wielkÄ… biedÄ™!"Ç To oczywiste, że polerujÄ…c metalowÄ… lampÄ™, matka Ala ad-Dina spowodowaÅ‚a powstanie odblaskowej powierzchni, w której dżinn mógÅ‚ być widziany jako wizja lustrzana. NastÄ™pnie wizja ta pozornie opuÅ›ciÅ‚a powierzchniÄ™ odblaskowÄ… i pojawiÅ‚a siÄ™ xv Å›wiecie materialnym. W dawnych czasach metalowych lamp używano również do wróżb; praktyki takie nazywano larnpadornancjÄ…. Mam przywiezionÄ… z Indii starÄ… brÄ…zowÄ… lampÄ™ na tÅ‚uszcz wielorybi i rozumiem przyczyny, które spowodowaÅ‚y powstanie takiej tradycji. OdkryÅ‚em bowiem, że po wypolerowaniu stajÄ™ siÄ™ ona doskonaÅ‚ym zwierciadÅ‚em, Å›wietnie nadajÄ…cym siÄ™ do wpatrywania. Wszystko to każe mi uwierzyć, że obraz dżinna wydostajÄ…cego siÄ™ z butelki najprawdopodobniej pochodziÅ‚ z wpatrywania siÄ™ w zwierciadÅ‚o. Istoty zwane nimfami pojawiÅ‚y siÄ™ w rzymskich mitach przy opowieÅ›ci o Numie, drugim królu Rzymu. Podobnie jak wszyscy Rzymianie, wierzyÅ‚ on we wróżki wodne, które wyÅ‚aniaÅ‚y siÄ™ z krystalicznie czystej wody w fontannach. Kiedy czytamy komentarz Å›wiÄ™tego Augustyna, staje siÄ™ dla nas zupeÅ‚nie oczywiste, że Egeria to byt lustrzany. W swym dziele O paÅ„stwie Bożym Å›w. Augustyn napisaÅ‚: "Bo i sam Numa, do którego nie posÅ‚ano żadnego proroka Bożego i żadnego Å›wiÄ™tego anioÅ‚a, zmuszony zostaÅ‚ do uprawiania hydro-mancji, by w wodzie zobaczyć obrazy bogów lub raczej mamidÅ‚a demonów i usÅ‚yszeć od nich, co powinien ustanowić i czego przestrzegać w dziedzinie religijnych obrzÄ™dów i ofiar". Celtyckie mity o wpatrywaniu siÄ™ w zwierciadÅ‚o Celtycki manuskrypt z dwunastego wieku opowiada o wydarzeniu z życia Lludda, jednego z pierwszych królów Brytanii, kiedy to wykorzystano wpatrywanie siÄ™ w kocioÅ‚ w celu ujÄ™cia kÅ‚opotliwych smoków. Smoki te wydawaÅ‚y tak przerazliwe odgÅ‚osy, że "mężczyzni bledli i tracili siÅ‚Ä™, kobiety roniÅ‚y, chÅ‚opcy i dziewczÄ™ta odchodzili od zmysłów, a wszystkie zwierzÄ™ta oraz drzewa, ziemia, wody stawaÅ‚y siÄ™ jaÅ‚owe". Tak wiÄ™c smoki te zagrażaÅ‚y przyszÅ‚oÅ›ci królestwa Lludda i wÅ‚adca musiaÅ‚ znalezć sposób, by siÄ™ ich pozbyć. W tym celu odbyÅ‚ naradÄ™ ze swoim bratem, królem Francji, który powiedziaÅ‚, że 39 można by wyczarować smoki w kadzi z winem miodowym i uwiÄ™zić je w jedwabnej materii. " Natychmiast owiÅ„ wokół nich materiÄ™ powiedziaÅ‚ brat Lludda i zakop je w kamiennej skrzyni, i pokryj jÄ… ziemiÄ…, w miejscu, jakie uznasz za najbezpieczniejsze w swoim królestwie". Lludd postÄ…piÅ‚ zgodnie z tÄ… sugestiÄ…: okryÅ‚ beczkÄ™ wina miodowego jedwabnÄ… tkaninÄ… I wpatrywaÅ‚ siÄ™ w niÄ…, póki nie ukazaÅ‚y siÄ™ zjawy smoków. Kiedy w koÅ„cu zostaÅ‚y zawiniÄ™te w jedwab, Lludd je zakopaÅ‚. Opowieść o Lluddzie stanowi jedno z ogniw w ciÄ…gnÄ…cym siÄ™ przez wieki Å‚aÅ„cuchu historii wpatrywania siÄ™ w kocioÅ‚, które pojawia siÄ™ jako kluczowa scena w Makbecie Szekspira. kiedy to trzy czarownice gotujÄ… wedÅ‚ug starej receptury wywar i z jego wrzÄ…cych oparów wywoÅ‚ujÄ… zjawy. W zródÅ‚ach Å›redniowiecznych można znalezć opisy rytuałów wywoÅ‚ywania duchów, które ujawniaÅ‚y zainteresowanym informacje, jakich nie daÅ‚o siÄ™ zdobyć w inny sposób. W roli wróżbitów wystÄ™powali mÅ‚odzi chÅ‚opcy; to im duchy przekazywaÅ‚y wieÅ›ci. Procedury przywoÅ‚ywania duchów zmarÅ‚ych wÅ‚Ä…czano czasami do zbiorów materiałów medycznych, co pozwala przypuszczać, że stosowali je również lekarze. Można siÄ™ zastanawiać, czy nie sirużyÅ‚o to czasem kojeniu żaÅ‚oby. Niektóre z tych technik pojawiajÄ… siÄ™ we wspaniaÅ‚ej tragedii Goethego, poÅ›wiÄ™conej legendarnemu doktorowi Faustowi. W trakcie opowieÅ›ci poznajemy metody upatrywania siÄ™ w zwierciadÅ‚o. SÄ… to metody sÅ‚użące do wykrywania zÅ‚odziei, podróży poza ciaÅ‚em, rozpoznawania chorób, a nawet przyzywania dziewiÄ™ciu duchów powietrza poprzez wpatrywanie siÄ™ w szklankÄ™ napeÅ‚nionÄ… wodÄ… zródlanÄ…. Swego rodzaju doktor Faust żyÅ‚ w osiemnastym wieku pod postaciÄ… hrabiego Cagliostro. StaÅ‚ siÄ™ miÄ™dzynarodowÄ… sensacjÄ… uczÄ…c ludzi, jak wpatrywać siÄ™ w dajÄ…ce odbicie powierzchnie i widzieć obrazy. Jeden z pisarzy pozostawiÅ‚ relacjÄ™ o duchu Cagliostra, o tym, jak pojawiÅ‚ siÄ™ i prowadziÅ‚ z nim rozmowÄ™ w "krysztaÅ‚ach i pod szklanymi dzwonami". Wróżbita zwany 007 Zapewne do najbardziej fascynujÄ…cych opowieÅ›ci o magicznych sztuczkach należy historia Johna Dee, znanego angielskiego uczonego i wynalazcy z czasów elżbietaÅ„skich, urodzonego w 1527 roku. ZlubowaÅ‚ on poÅ›wiÄ™cić swoje życie nauce i [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ] |
|||
Sitedesign by AltusUmbrae. |