Odnośniki
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] E. Szymanek, Wykład Pisma Zwiętego Nowego Testamentu, Poznań 1990. P. Neuner, Eklezjologia nauka o Kościele, Podręcznik teologii dogmatycz- nej, pod red. W. Beinerta, Traktat VII, Kraków 1999. X. Lon-Dufour, Słownik teologii biblijnej, Poznań 1994. II. PROPOZYCJA ORGANIZACJI KATECHEZY 1. Plan katechezy A. Wstęp Określamy nasz stosunek do Chrystusa. B. Rozwinięcie Wskazujemy sposoby obecności Chrystusa w Kościele. C. Zakończenie Rewidujemy nasz stosunek do Chrystusa działającego w Kościele. 2. Katecheza A. Wstęp Rozpoczynamy metodą dystans . Eksponujemy figurę lub obraz przed- stawiający Pana Jezusa. Prosimy uczniów o zajęcie takiego miejsca w stosunku JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum Wydawnictwo WAM, 2005 19. Chrystus obecny w Kościele 33 do przedmiotu, aby odległość do niego przedstawiała bliskość lub dystans do tematu. Po zajęciu pozycji przez wszystkich uczniów prosimy o zinterpreto- wanie i uzasadnienie wybranej pozycji. Stawiamy problem katechezy: W ja- ki sposób dzisiaj możemy odkryć obecność Jezusa w Kościele? B. Rozwinięcie Dzielimy klasę na grupy. Każda, korzystając z przygotowanych materia- łów i tekstu w podręczniku, wykonuje kolaż na temat: CHRYSTUS OBEC- NY W KOZCIELE. Umieszczamy prace uczniów wokół figury lub obrazu. Przedstawiciele grup krótko wyjaśniają przyjętą koncepcję. C. Zakończenie Prosimy, by uczniowie jeszcze raz zajęli swoje pozycje wobec przedmio- tu, uwzględniając odkryte podczas katechezy prawdy, a następnie zinterpre- towali różnice w stosunku do pozycji zajętych na początku katechezy. Pod- kreślamy, że każdy ochrzczony może stawać się dla swojego otoczenia zna- kiem obecności Chrystusa w Kościele. 3. Zeszyt ucznia Temat: CHRYSTUS OBECNY W KOZCIELE Zapis stanowi jedno wezwanie wybrane przez ucznia z modlitwy znaj- dującej się w podręczniku. 4. Praca domowa Napisz, który ze znaków obecności Chrystusa w Kościele jest ci najbliższy. JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum Wydawnictwo WAM, 2005 JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum Wydawnictwo WAM, 2005 IV. UKRZY%7łOWANY I ZMARTWYCHWSTAAY Zbawienie jest wynikiem działania osobowego Boga, który kocha czło- wieka bezgraniczną miłością. Przekazywane treści skoncentrowane są na osobie Jezusa Chrystusa, który dla zbawienia ludzi podjął mękę i śmierć na krzyżu oraz zmartwychwstał. Treści te mają przekonywać młodych o potrze- bie wiązania swojego życia z Jezusem Chrystusem, bo tylko On może za- pewnić człowiekowi spełnienie jego pragnień i dążeń. W tej grupie tema- tycznej dążymy do przybliżenia katechizowanym zarówno tajemnicy pas- chalnej Jezusa, jak też dalszych jej konsekwencji, wynikających z wydarzeń po nich następujących: wniebowstąpienia Jezusa i zesłania Ducha Zwięte- go. Tajemnice paschalne stają się też okazją do tłumaczenia młodzieży istoty wiary chrześcijan, którzy wierzą w Boga Trójjedynego, Boga istniejącego w trzech Osobach Boskich Ojcu, Synu i Duchu Zwiętym. Tak syntetycznie ujmowaną rzeczywistość wiary rozpoczynają rozwa- żania nad znaczeniem Jezusowego cierpienia. Wskazujemy na owoce Jego męki, śmierci i zmartwychwstania, którymi są pokój między Bogiem i ludz- mi, a także pokój między ludzmi, zgodny z zamysłem Boga. Uzmysławia- my również katechizowanym zadanie, jakie stawia przed nimi Chrystus, a którym jest wprowadzanie pokoju. Tłumaczymy przy tym, że miejscem, znakiem i zródłem pokoju między narodami jest Kościół Chrystusowy, który nie zważa na różnice ras, klas społecznych, płci. Podkreślamy, że Kościół w swej najgłębszej istocie jest Ciałem Chrystusa i szafarzem darów Ducha Zwiętego. Dlatego też zgromadzeni na Eucharystii chrześcijanie wyznają swoją wiarę w to, że Jezus mocą Ducha Zwiętego odmienia ich życie i na- pełnia ich swoim pokojem, czyli pełnią życia z Bogiem. W jednostkach tej grupy tematycznej, poza wyjaśnieniami istotnych aspektów wiary chrześcijańskiej, podejmowane są też działania mające do- JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum Wydawnictwo WAM, 2005 36 IV. Ukrzyżowany i Zmartwychwstały prowadzić katechizowanych do rozumienia i świadomego wyznawania wła- snej wiary. Wyznawanie wiary w zmartwychwstałego Jezusa sprawiało, sprawia i będzie sprawiać ludziom wiele trudności między innymi dlatego, że jej treści wymykają się spod empirycznego poznania. Wyznawanie wia- ry poprzedza osobiste uznanie zarówno osoby, jak też posłannictwa Jezusa. Podkreśla się przy tym, że dopiero osobiste wyznanie wiary w Jezusa stwa- rza odpowiednie warunki do tego, aby On swoją boską mocą mógł dokony- wać przemiany ludzkiego życia. Nadto zwraca się uwagę, przywołując po- stać św. Piotra, że wiara zawsze wymaga miłości i oddania się Bogu, a tak- że nieustannego wysiłku i troski o dochowanie Bogu w Jezusie Chrystusie wierności, do której zobowiązani jesteśmy od chwili przyjęcia chrztu. Dla- [ Pobierz całość w formacie PDF ] |
|||
Sitedesign by AltusUmbrae. |