Odnośniki


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

E. Szymanek, Wykład Pisma Zwiętego Nowego Testamentu, Poznań 1990.
P. Neuner, Eklezjologia  nauka o Kościele, Podręcznik teologii dogmatycz-
nej, pod red. W. Beinerta, Traktat VII, Kraków 1999.
X. Lon-Dufour, Słownik teologii biblijnej, Poznań 1994.
II. PROPOZYCJA ORGANIZACJI KATECHEZY
1. Plan katechezy
A. Wstęp
Określamy nasz stosunek do Chrystusa.
B. Rozwinięcie
Wskazujemy sposoby obecności Chrystusa w Kościele.
C. Zakończenie
Rewidujemy nasz stosunek do Chrystusa działającego w Kościele.
2. Katecheza
A. Wstęp
Rozpoczynamy metodą  dystans . Eksponujemy figurę lub obraz przed-
stawiający Pana Jezusa. Prosimy uczniów o zajęcie takiego miejsca w stosunku
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
Wydawnictwo WAM, 2005
19. Chrystus obecny w Kościele 33
do przedmiotu, aby odległość do niego przedstawiała bliskość lub dystans do
tematu. Po zajęciu pozycji przez wszystkich uczniów prosimy o zinterpreto-
wanie i uzasadnienie wybranej pozycji. Stawiamy problem katechezy: W ja-
ki sposób dzisiaj możemy odkryć obecność Jezusa w Kościele?
B. Rozwinięcie
Dzielimy klasę na grupy. Każda, korzystając z przygotowanych materia-
łów i tekstu w podręczniku, wykonuje kolaż na temat: CHRYSTUS OBEC-
NY W KOZCIELE.
Umieszczamy prace uczniów wokół figury lub obrazu. Przedstawiciele
grup krótko wyjaśniają przyjętą koncepcję.
C. Zakończenie
Prosimy, by uczniowie jeszcze raz zajęli swoje pozycje wobec przedmio-
tu, uwzględniając odkryte podczas katechezy prawdy, a następnie zinterpre-
towali różnice w stosunku do pozycji zajętych na początku katechezy. Pod-
kreślamy, że każdy ochrzczony może stawać się dla swojego otoczenia zna-
kiem obecności Chrystusa w Kościele.
3. Zeszyt ucznia
Temat: CHRYSTUS OBECNY W KOZCIELE
Zapis stanowi jedno wezwanie wybrane przez ucznia z modlitwy znaj-
dującej się w podręczniku.
4. Praca domowa
Napisz, który ze znaków obecności Chrystusa w Kościele jest ci najbliższy.
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
Wydawnictwo WAM, 2005
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
Wydawnictwo WAM, 2005
IV. UKRZY%7łOWANY I ZMARTWYCHWSTAAY
Zbawienie jest wynikiem działania osobowego Boga, który kocha czło-
wieka bezgraniczną miłością. Przekazywane treści skoncentrowane są na
osobie Jezusa Chrystusa, który dla zbawienia ludzi podjął mękę i śmierć na
krzyżu oraz zmartwychwstał. Treści te mają przekonywać młodych o potrze-
bie wiązania swojego życia z Jezusem Chrystusem, bo tylko On może za-
pewnić człowiekowi spełnienie jego pragnień i dążeń. W tej grupie tema-
tycznej dążymy do przybliżenia katechizowanym zarówno tajemnicy pas-
chalnej Jezusa, jak też dalszych jej konsekwencji, wynikających z wydarzeń
po nich następujących: wniebowstąpienia Jezusa i zesłania Ducha Zwięte-
go. Tajemnice paschalne stają się też okazją do tłumaczenia młodzieży istoty
wiary chrześcijan, którzy wierzą w Boga Trójjedynego, Boga istniejącego
w trzech Osobach Boskich  Ojcu, Synu i Duchu Zwiętym.
Tak syntetycznie ujmowaną rzeczywistość wiary rozpoczynają rozwa-
żania nad znaczeniem Jezusowego cierpienia. Wskazujemy na owoce Jego
męki, śmierci i zmartwychwstania, którymi są pokój między Bogiem i ludz-
mi, a także pokój między ludzmi, zgodny z zamysłem Boga. Uzmysławia-
my również katechizowanym zadanie, jakie stawia przed nimi Chrystus,
a którym jest wprowadzanie pokoju. Tłumaczymy przy tym, że miejscem,
znakiem i zródłem pokoju między narodami jest Kościół Chrystusowy, który
nie zważa na różnice ras, klas społecznych, płci. Podkreślamy, że Kościół
w swej najgłębszej istocie jest Ciałem Chrystusa i szafarzem darów Ducha
Zwiętego. Dlatego też zgromadzeni na Eucharystii chrześcijanie wyznają
swoją wiarę w to, że Jezus mocą Ducha Zwiętego odmienia ich życie i na-
pełnia ich swoim pokojem, czyli pełnią życia z Bogiem.
W jednostkach tej grupy tematycznej, poza wyjaśnieniami istotnych
aspektów wiary chrześcijańskiej, podejmowane są też działania mające do-
JEZUS DZIAAA I ZBAWIA. Podręcznik metodyczny do religii dla II klasy gimnazjum
Wydawnictwo WAM, 2005
36 IV. Ukrzyżowany i Zmartwychwstały
prowadzić katechizowanych do rozumienia i świadomego wyznawania wła-
snej wiary. Wyznawanie wiary w zmartwychwstałego Jezusa sprawiało,
sprawia i będzie sprawiać ludziom wiele trudności między innymi dlatego,
że jej treści wymykają się spod empirycznego poznania. Wyznawanie wia-
ry poprzedza osobiste uznanie zarówno osoby, jak też posłannictwa Jezusa.
Podkreśla się przy tym, że dopiero osobiste wyznanie wiary w Jezusa stwa-
rza odpowiednie warunki do tego, aby On swoją boską mocą mógł dokony-
wać przemiany ludzkiego życia. Nadto zwraca się uwagę, przywołując po-
stać św. Piotra, że wiara zawsze wymaga miłości i oddania się Bogu, a tak-
że nieustannego wysiłku i troski o dochowanie Bogu w Jezusie Chrystusie
wierności, do której zobowiązani jesteśmy od chwili przyjęcia chrztu. Dla- [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • brzydula.pev.pl

  • Sitedesign by AltusUmbrae.